Ikke la deg lure av bookingselskapene!

Sist oppdatert: 5. oktober 2018


Ikke la deg lure av bookingselskapene!

Mange bruker Hotels.com, Booking.com eller Expedia.com for å bestille ferie og hotellopphold. Bookingselskapene er en flott og brukervennlig tjeneste som kan være fordelaktig å bruke. Men det lønner seg å være litt oppmerksom. Slike tjenester har den fordel at du raskt får et overblikk over aktuelle hoteller på det stedet du skal dra.

Enkel oversikt over aktuelle hotell og flyreiser

En slik oversikt er ikke alltid så lett å skaffe seg. Når du søker på google etter hotell vil du se at bookingselskapene dominerer i søkeresultatet.
Grunnene til dette er flere. En ting er at disse tjenestene brukes av mange og anses av google for å være viktige. I tillegg er slike selskaper flinke til å markedsføre seg på internett og derigjennom blir godt synlige på google eller andre søkemotorer. De har også store ressurser som ingen enkelthotell eller hotellkjeder kan konkurrere med. Paradoksalt nok vil disse tjenestene i søkeresultatet ofte komme før hotellet du søker på.

Kan du stole på informasjonen?

Når du studerer informasjonen om hotell og reise på booking.com og andre lignende tjenester nærmere vil du se en del uttrykk som går igjen, for eksempel «Kun ett (eller to) rom igjen» eller «få seter igjen på dette flyet / kun en plass igjen». Kan du stole på dette? Det kan være vanskelig å få riktig prisinformasjon, og mange nettsteder presser på med meldinger om at tilbudet er begrenset.

Prisen kan også pga av mange små tillegg til slutt bli høyere enn man fikk informasjon om i starten. Sjekker du prisene for fly skal du blant annet være oppmerksom på den reisetiden de enkelte tilbudene har. Vi har ofte sett att de laveste flyprisene gjelder flyturer med flybytte som tar svært lang tid og hvor du må overnatte på egenhånd for å vente på fly neste dag. Det gjelder å være våken.

EU har undersøkt 352 reisenettsider, med et nedslående resultat

En stor undersøkelse i regi av EU (352 reisenettsider ble undersøkt) viser at 75 % av sidene viste priser du ikke kan stole på, og det er mye.

Forbrukerrådet anbefaler at du er oppmerksom på dette:

Pass på prisen: Prisene øker ofte i løpet av bestillingsprosessen. I tillegg er prisene ofte uklare i forhold til hva som er inkludert. Her må du lese all informasjon nøye.

Lokketilbud: Disse er ikke alltid reelle, og trenger ikke være tilbud i det hele tatt.

Kun en plass igjen, kun tre seter igjen osv osv: Dette skal du ikke bry deg om, undersøkelsen viser at dette ofte ikke er riktig og kun plassert der for å framprovosere et kjøp. Det kan også dreie seg om at det er bookingselskapet som har få plasser igjen, og ikke hotellet eller flyselskapet. Her er det mye lureri.

Dette må du passe på når du betaler reisen:

Sjekk flere nettsteder

Når du har gjort deg kjent med noen alternativ hos bookingselskapene bør du sjekke prisene og eventuelle tilbud på hotellenes eller flyselskapenes egne nettsider. Av og til kan det være billigere å bestille direkte, men ikke alltid.

Bruk kjente reiseselskap

Du bør holde deg til de kjente bookingselskapene. For å sikre deg ved en eventuell konflikt i etterkant er det smart å ta en skjermdump slik at du kan dokumentere hvilken informasjon du har forholdt deg til. Når du har booking må du ta vare på alle bekreftelsene. Sjekk at alt står riktig. Ta alltid med to utskrifter av reservasjonsbekreftelsen, én for hotellet og én for deg selv. Dette kan spare deg for mange problemer og håpløse diskusjoner.

Bruk alltid kredittkort

Det er mye sikrere å betale med kredittkort. En ferietur dreier seg fort om store beløp og garantien som ligger i kortet kan redde deg om det skulle oppstå problemer underveis.

Hva er problemet med bookingselskapene?

I starten inngikk disse selskapene kontrakter med de store hotellkjedene. På en måte kan man si at hotellene ble tatt litt på sengen, de hadde ikke selv gode løsninger for salg og booking på internett, og dette førte til at det ble inngått avtaler som ikke var gode for hotellene. Et punkt var blant annet at bookingselskapene krevde rett til å selge de billigste rommene, det vil si at hotellet selv ikke kunne ha de laveste prisene.

Direkte booking

Hotellene har nå kommet seg ut av disse ugunstige kontraktene og står nå friere.

Nordic Choice hotels har som en av flere hotellkjeder innført en prisgaranti som sikrer deg at du får den laveste prisen, også om du booker direkte til hotellet.

Flere kjeder, blant annet Nordic Choice, gir en prisgaranti hvor du får returnert differansen om du finner en lavere pris hos bookingselskapene. Dette gir deg bedre trygghet og en god grunn til å gå direkte til hotellene.
I tillegg har du muligheten til å delta i kjedens bonusprogram, reiser du mye og er trofast til en kjede kan det være mye å hente her.

Nedslående resultat i stor EU undersøkelse, 70% gir feil informasjon

EU har undersøkt om bookingselskapene driver med villedende informasjon, her er  en oppsummering av rapporten:

Booking av fly og hotell via ulike bookingtjenester på internett er blitt vanlig og populært. Dette er stort sett effektive tjenester som hjelper deg med god informasjon. Men, du skal passe litt på, forbrukermyndighetene i europeiske mottar mange klager på slike tjenester.

Skuffende resultat, 70% er ikke til å stole på

EU har undersøkt 356 bookingtjenester. I konklusjonen heter det at hele 235 av disse leverer upresis og feil informasjon. Dette gjelder spesielt informasjon om priser (sluttprisen blir høyere enn brukeren blir forespeilet). Alle disse tjenestene er regulert av EU`s lover og regler om forbrukerens rettigheter, på samme måte som reisebyråer. EU uttrykker klart at forbrukeren skal ha samme beskyttelse på internett som ellers i annen handel. Disse netttjenestene vil nå bli fulgt opp.

Utførlig om EU’s undersøkelse

EU’s gjennomgang og undersøkelse av internettsider er et samordnet prosjekt der forbrukermyndighetene i ulike land gjennomfører kontroller samtidig. Målet er å kontrollere om EU’s forbrukerlovgivning følges. Viser undersøkelsen avvik vil de gjeldende bedrifter bli kontaktet og fulgt opp.

Hvert år undersøker EU internettsider innen en bestemt bransje. I 2016 ble det sett nærmere på internettsider som tilbyr prissammenligning og booking innen reiselivet.
Forbrukermyndighetene i 28 land (26 EU-land samt Norge og Island) kontrollerte 352 nettsider som tilbyr slike tjenester.

Av de kontrollerte nettsidene var fordelingen på hvilken type tjeneste de tilbur fordelt slik:

  • 23 % sammenligner hotellpriser
  • 21 % sammenligner billettpriser (fly, båt, tog og buss)
  • 5 % sammenligner leiepriser for bil
  • 44 % sammenligner priser for flere produkt/tjenester

Gjennomgangen viser at prissammenlignings-tjenester på internett ikke alltid er pålitelige. Dette gjelder spesielt riktigheten til prisene som oppgis samt hvordan prisene beregnes for å kunne sammenlignes:

  • I 32 % av tilfellene var oppgitt pris ikke den samme på sammenlignings siden som den tilslutt var på booking- bestillingssiden.
  • På 30 % av nettsidene gikk det ikke tydelig frem hva totalprisen ble eller hvordan den ble beregnet.
  • 20 % hadde lokkepriser som ikke var tilgjengelige når du kom frem til bookingsiden.
  • 26% ga inntrykk av at ledige plasser var begrenset ( for eksempel ”bare to rom igjen”), og det gikk ikke tydelig frem at dette kun gjaldt den enkelte nettside/tjeneste.
  • 23 % av nettstedene hadde liten eller ingen (4%) informasjon om seg selv, for eksempel kontaktinformasjon.
  • 21 % av nettstedene hadde kommentarfelt som fremsto lite seriøst og det kunne stilles tvil om kommentarene var ekte.

Vær forsiktig med forhåndsbetaling!

Jo flere mellomledd du benytter i kjøp av reiselivstjenester desto større er sjansen for at det oppstår problemer og feil eller at du blir svindlet. Det gjelder å være forsiktig.

Et eksempel er bookingtjenesten booking.com. Personer som har bestilt en reise hos booking.com har umiddelbart etterpå mottatt en mail hvor de ble oppfordret til å forhåndsbetale reisen. Dette kunne gjøres ved å klikke seg inn på en link i mailen. Mailen så ut som den kom fra booking.com. Problemet var at den ikke kom fra booking.com, men fra svindlere.

Se også huskeliste når du skal ut å reise.

Bruk aldri linker du mottar i mail

Når du kjøper en reise eller overnatting er det vanlig at du må oppgi kredittkortinformasjon når du bestiller. Informasjonen skriver du inn på nettstedet hvor du bestiller reisen.
Du må derfor aldri følge oppfordringer om klikke på linker du mottar på mail, dette er nesten alltid svindel, og det gjelder ikke bare reiselivstjenester. Mailene kan se helt ekte ut og framstå som om de også kommer fra riktig mailadresse/domene. Men, dette skal du ikke stole på.

En god regel er å bruke kredittkort istedenfor debetkort. Kredittkortselskapene har et ansvar dersom du blir svindlet. Nøyaktig hva dette ansvaret omfatter må du undersøke hos det enkelte selskap.

Hva kan UD hjelpe deg med om havner i trøbbel når du er på reise i utlandet?

SB

Du liker gjerne...

Beklager, ingen relevante artikler funnet.