Tips til tema for medarbeidersamtale
Medarbeidersamtale er viktige og noe alle bedriftsledere er pålagt å gjennomføre. Hva samtalene skal inneholde vil variere fra bedrift til bedrift og fra medarbeider til medarbeider. Er det konkrete utfordringer som skal diskuteres er det gitt hva tema blir. I de fleste tilfeller er en medarbeidersamtale mer generell og det er ikke alltid så enkelt å «finne noe å samtale om», med mindre men er godt forberedt. Her er noen tips:
Hva har skjedd siden siste medarbeidersamtale?
- Er alt blitt fulgt opp og gjennomført?
- Hvordan fungerer eventuelle tiltak og endringer som er foretatt?
- Er det noe som ikke er gjennomført? Eventuelt hvorfor ikke?
Gjennomgang av den ansattes arbeidsmiljø
- Hvordan har jobbsituasjonen vært siden siste møte?
- Hvordan er jobbsituasjonen for øyeblikket?
- Hvordan ser den perfekte jobbsituasjonen ut?
- Hva mangler for å komme dit? Hva kan bedriften gjøre, hva kan gjøres i fellesskap?
- Hvordan er trivselen?
- Hvordan er forholdet til kollegaer, spente situasjoner?
- Hva er viktig for medarbeideren når det gjelder trivsel?
- Fungerer lokalitetene og den ansattes arbeidsplass?
- Finnes det tilstrekkelig med utstyr og arbeidsredskap?
Arbeidsoppgavene for øyeblikket
- Er medarbeideren tilfreds med arbeidsoppgavene, ansvarsområde og arbeidsinnsats?
- Er arbeidsinstruksen klar og tydelig og i samsvar med arbeidssituasjonen og oppgavene som utføres?
- Er det behov for eller ønske om endringer, eventuelt hvilke?
- Finnes det hindringer for å kunne utføre arbeidsoppgavene optimalt?
- Føler medarbeideren at han/henne bidrar til en positiv utvikling for virksomheten?
- Oppleves arbeidsoppgavene som meningsfylte?
- Er bemanningssituasjonen tilfredsstillende, hvor er det eventuelt knapphet?
- Kan ressurser omdisponeres for bedre utnyttelse?
Arbeidsoppgavene fremover
- Hvordan ser medarbeideren for seg arbeidsoppgavene fremover?
- Er det ønske om endringer for egen del og/eller for at ting skal fungere bedre for bedriften?
- Diskuter og sett målsetningen for det neste kvartalet, halvår eller året.
Forholdet til ledelsen
- Hvilke forventninger har ledelsen til medarbeideren i kommende periode?
- Hvilke mål skal nås, og hva skal til, hvilke aktiviteter og arbeidsredskap, lokaliteter?
- Er medarbeideren tilfreds med kommunikasjon og samarbeid med og forholdet til ledelsen?
- Er oppfølgingen god nok, hva kan kjøres bedre?
- Er det avsatt nok tid til å ta tak i problemer og utfordringer i det daglige arbeidet?
Medarbeiderens faglige og personlige utvikling
- Hva er medarbeideren unik på, hvilke er de sterke egenskapene?
- Er det noen sider som ønskes å styrke og utvikle videre?
- Er det nye kompetansefelt som er aktuelle å jobbe med?
- Har medarbeideren viktig og relevant kunnskap og kompetanse som ikke blir brukt?
- Hva kan ledelsen gjør for å legge til rette for kompetanseutvikling?
Veien videre
- Avtal hva man er blitt enig i på møtet, lag et kort referat.
- Legg en plan for hvordan og når aktuelle tiltak og aktiviteter skal gjennomføres, når skal man være i mål med det enkelte tiltak.
- Legg også en plan for hvordan fremdriften i dette skal følges opp.
- Avtal ca tidspunkt for videre medarbeidersamtaler
Risikerer du å bli oppsagt må bedriften ha en saklig grunn.
Sture Bjørseth